kuzey Kutbu'ndaki buzullar (yukarıda) 30 yıl içinde hızla eriyince, Pasifik'ten (Büyük Okyanus) Atlas Okyanusu'na (Atlantik) giden yol (kırmızı hat) açılmış oldu. Bu, Asya ile Avrupa arasında da yeni bir deniz yolu demek. Kuzey Kutbu buzulları küresel ısınmanın etkisiyle eridi, denizcilerin uzun yıllar boyunca kullanmak istediği rota açıldı: Atlantik'i Pasifik'e bağlayan yol artık seyre elverişli.
Kuzey Kutbu'ndaki Kuzeybatı Geçidi, buzulların hızla erimesi sonucu genişleyerek tamamen açıldı. Böylece Avrupa ve Asya arasındaki, kullanılması uzun yıllar arzulanan ama tarih boyunca geçilemez olarak bilinen bir rota artık kullanıma açık. Avrupa Uzay Ajansı, uydu gözlemlerinin başladığı 30 yıl öncesinden beri Kuzey Kutbu'nda deniz buzunun en düşük seviyeye indiğini, Atlantik'le Pasifik'i bağlayan yolun artık 'seyre tamamen elverişli' olduğunu açıkladı.
Kutup Dairesi'nin Kanada'ya ait bölümünde yer alan Kuzeybatı Geçidi'ndeki rotanın kullanılabilir hale gelmesini, Panama Kanalı'ndan daha ucuz bir yol olacağı için, gemiciler hevesle bekliyordu.
Buzullarda 'aşırı' azalma var
Danimarka Milli Uzay Merkezi'nden Leif Toudal Pedersen, Kuzey Kutbu deniz buzundaki azalmayı 'aşırı' olarak tanımlayarak "Buzla kaplı alan artık sadece yaklaşık 3 milyon kilometrekare" dedi. Bu miktar 2005 ve 2006'daki deniz buzu miktarından 1 milyon kilometrekare düşük.
İklim uzmanları, küresel ısınmanın Kuzey Kutbu'nda, dünyanın diğer bölgelerinin iki katı hızla gerçekleştiği konusunda hemfikir. Uzmanların tahminlerine göre 2040 yılında Kuzey Kutbu'nun tüm deniz buzu kaybedilmiş olacak.
Avrupa Uzay Ajansı'nın açıklaması, Kuzey Kutbu'nda egemenlik haklarıyla ilgili alevlenen tartışmaların üzerine geldi. Geçtiğimiz günlerde Rusya, Kuzey Kutbu'ndaki buzulun altındaki deniz yatağına milli bayrağını dikerek yeraltı kaynakları çok zengin olan Kutup bölgesinde hak iddia etmişti.
alıntıdır...